Sök
  • Pingstkyrkan på Åland

Hjälp vi går under

Markusevangeliet 4:35-41 ger oss följande berättelse (Handbok för Livet):

”När kvällen kom sa Jesus till lärjungarna: Kom, vi far över till andra sidan av sjön. Då lämnade de folket och steg i båten där han redan satt. När de så lade ut följde några andra båtar med. Men snart blåste en våldsam storm upp, och höga vågor slog in i båten så att den nästan blev full med vatten och började sjunka. Jesus låg och sov i båtens akter med huvudet mot en kudde. De väckte honom och ropade förtvivlade: Märker du inte att vi håller på att drunkna?”

Detta är mångas verklighet idag. Kanske du kan känna igen dig i lärjungarna bön ”Märker du inte att vi håller på att drunkna?” Om du befinner dig här där känslan av att gå under knackar på din dörr så önskar jag att få dela några ord med dig. Speciellt skulle jag vilja uppmuntra dig som känner att livet trycker på för mycket just nu. Vi står alla ibland i situationer som både är oönskade och svåra. Livet är inte alltid enkelt och ibland blir frågorna fler än svaren.

Och här, just på de platserna i livet, är det mycket som står och väger. Platta, glatta och schablonmässiga svar hjälper inte här. Men jag har märkt att Herren inte undviker de svåra frågorna i våra liv. Utan han låter oss få ställa dem och han låter oss, precis som lärjungarna i båten, få komma till honom med dem. Hur ont det än tar.



Jag möter snarare en inbjudan från honom att bära de svåra frågorna till honom.

Det finns en bok i bibeln som har hjälpt mig med detta och det är Psaltaren. Det är världens äldsta bönebok. Få böcker i bibeln har lästs så mycket och format fler böner än just Psaltaren. Den hjälper oss att beklä våra innersta känslor i bön. Den vågar ställa frågorna och den vågar bearbeta svåra och tuffa saker i livet inför Gud. Det är framförallt i Davids inre liv och kamp vi möter så mycket tröst och vägledning. Psaltaren hjälper oss att gå bönens väg i det jobbiga.

Jag vill verkligen uppmuntra dig som kämpar just nu, att leva med Psaltaren.

Låt den hjälpa dig att hitta fram med ditt inre liv till Gud genom bönen.

När Paulus skriver sitt andra brev, och sitt sista brev i livet, till Timoteus så har han hela sitt liv i backspegeln. Mellan raderna i både första och andra brevet till Timoteus kan man läsa att Timoteus är i en livskris och att livet inte var så enkelt för honom. Och det är här han ger Timoteus ett råd som också på något sätt fångar hjärtat av Psaltaren. Det tog ett tag för mig att förstå vad det är han säger och det var just Davids inre liv i bön som speglas i Psaltaren som hjälpte mig att se detta.

Paulus säger så här i 2 Timoteusbrevet 2:1 ”Mitt barn, hämta nu kraft i den nåd som finns hos Kristus Jesus.”

Du som står här med frågorna, mitt i ditt livs största storm, precis som lärjungarna bar sin fråga till Jesus i båten: ”Mästare! Bryr du dig inte om att vi går under?”. Önskar jag att du idag fick se Guds stora famn och hans inbjudan att komma till honom med din smärta. Och hur nära han faktiskt är dig just nu.


Jesus var inte frånvarande i båten. Upplevelsen hos lärjungarna var att Jesus var frånvarande och inte såg eller förstod det som höll på att hända i deras liv. Men han var där, han fanns tillgänglig, och han hade en väg och ett initiativ för att föra lärjungarna igenom det oönskade och stormen i deras liv. Låt mig få avsluta med några ord av Jesus i Johannesevangeliet 10:28 ”Jag ger dem evigt liv. De skall aldrig någonsin gå förlorade, och ingen ska rycka dem ur min hand.”


Vad säger Jesus till dig idag – jag finns med dig i båten just nu, var inte rädd, tro på mig!

28 visningar

© 2020 Pingstkyrkan på Åland